موسسه حقوقی وکیل آتی

جهت دریافت مشاوره پس از پرداخت تنها 99 هزار تومان با شماره 09306797327تماس بگیرید تماس بگیرید

مطالبه سهم‌الارث و تقسیم ترکه

تقسیم ترکه

مسئله ارث یکی از مسائل مهم در شرع و قانون مدنی است. زمانی که شخصی فوت می‌کند، طبق شرعت ما که قانون مدنی نیز براساس آن نوشته شده است، اموال او به اقربای وی می‌رسد. این اقربا دارای درجه‌بندی بوده و هر کدام حصه معینی را به ارث می‌برند. در این مقاله سعی می‌کنیم تا با ارث و اقسام آن و مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه بیشتر آشنا شویم

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مقدمه

    ارث یکی از مسائل مهم و حیاتی در شرع و قانون مدنی کشور ما می‌باشد. به همین دلیل لازم است تا به دقت مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه مورد بررسی قرار بگیرد. طبق شرع ما اموال شخص پس از فوت به اقربای او می‌رسد. این اقربا دارای درجه بندی مشخص و حصه معین هستند. تمام این موارد در شرع و قرآن مشخص شده و قانون مدنی ما نیز از همین احکام الهی برای سامان دادن مسئله ارث و مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه استفاده کرده است. در ادامه با این مباحث بیشتر آشنا می‌شویم.

    ارث و اقسام آن در قانون

    پیش از توضیح نحوه مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه ابتدا باید با ارث و اقسام آن آشنا شویم. کلمه ارث در عرف به معنای اموالی است که شخص بعد از مرگش برای بازماندگانش به جا می‌گذارد. اما در اصطلاح حقوقی ارث به انتقال اموال به خویشان شخص پس از مرگش گفته می‌شود که این انتقال قهری و غیرارادی است. البته این انتقال قوانین خودش را دارد. یعنی طبق قانون میزان سهم‌الارث هر کدام از وراث مشخص شده است و اموال طبقه حصه قانونی هرکدام به آنها می‌رسد.

    لازم است بدانید که خویشان طبقه‌بندی شده‌اند. وجود هرکدام از این طبقات باعث می‌شود طبقه دیگر از ارث بهره‌ای نبرد. طبقه وراث طبق قانون مدنی ما تعیین شده است که مطالعه مواد قانونی آن خالی از فایده نیست:

    ماده ۸۶۲-اشخاصی که به موجب نسب ارث می‌برند سه طبقه‌اند:

    1.  پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.
    2. اجداد و برادر و خواهر و اولاد آن‌ها.
    3.  اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آن‌ها.

    ماده ۸۶۳- وارثین طبقه‌ی بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثین طبقه‌ی قبل کسی نباشد.

    ماده ۸۶۴- از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.

    میزان سهم‌الارث هرکدام از وراث در قانون

    بحث مهم دیگر در زمینه مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه این است که باید حصه هر کدام از این طبقات را بدانیم. طبق قانون مدنی ما حصه تعیین شده برای هر شخص بدین شرح است:

    ماده ۸۹۹-فرض سه وارث نصف ترکه است:

    • شوهر در صورت نبودن اولاد برای متوفا اگرچه از شوهر دیگر باشد؛
    • دختر اگر فرزند منحصر باشد؛
    • خواهر ابوینی یا ابی تنها در صورتی که منحصربه‌فرد باشد.

    ماده ۹۰۰-فرض دو وارث ربع ترکه است:

    • شوهر در صورت فوت زن با داشتن اولاد؛
    • زوجه یا زوجه‌ها در صورت فوت شوهر بدون اولاد.

    ماده ۹۰۱-ثمن، فریضه‌ی زوجه یا زوجه‌ها است در صورت فوت شوهر با داشتن اولاد.

    ماده ۹۰۲-فرض دو وارث دو ثلث ترکه است:

    •  دو دختر و بیشتر در صورت نبودن اولاد ذکور؛
    •  دو خواهر و بیشتر ابوینی یا ابی تنها با نبودن برادر.

    ماده ۹۰۳-فرض دو وارث ثلث ترکه است:

    • مادر متوفی در صورتی که میت اولاد و اخوه نداشته باشد؛
    • کلاله امی در صورتی که بیش از یکی باشد.

    ماده ۹۰۴-فرض سه وارث سدس ترکه است: پدر و مادر و کلاله امی اگر تنها باشد.

    برای توضیح کلمه فرض لازم است بدانید که در قانون بعضی از وراث به فرض ارث می‌برند و بعضی به قرابت. طبق ماده ۸۹۴: صاحبان فرض اشخاصی هستند که سهم آنان از ترکه معین است و صاحبان قرابت کسانی هستند که سهم آن‌ها معین نیست.

    نحوه و میزان سهم‌الارث هر کدام از وراث برای آگاهی بیشتر از موضوع مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه به تفصیل در مواد 906 تا 946 قانون مدنی بیان شده است.

    نکته مهم در اینجا این است که زوج و زوجه جزء طبقات نیستند و هر کدام در کنار هر طبقه‌ای که وجود داشته باشد ارث می‌برند. اما اگر هیچ‌کدام از طبقات وجود نداشتند و فقط زوج یا زوجه متوفی بود شرایط فرق می‌کند.در اینجا طبق قانون اگر مرد تنها وارث زن باشد تمام اموال زن را به ارث می برد. اگر زن تنها وارث مرد باشد فقط سهم خودش را ارث می‌برد و باقی اموال مرد مشمول اموال بلاصاحب قرار می‌گیرد.

    مطالعه ماده قانونی این مطلب مفید است:

    ماده ۹۴۹-در صورت نبودن هیچ وارث دیگر به غیر از زوج یا زوجه، شوهر تمام ترکه زن متوفای خود را می‌برد لیکن زن فقط نصیب خود را و بقیه ترکه‌ی شوهر در حکم مال اشخاص بلاوارث و تابع ماده ۸۶۶ خواهد بود.

    ماده ۸۶۶-در صورت نبودن وارث، امر ترکه‌ی متوفی راجع به حاکم است.

    همچنین ارث زوجه متوفی و اینکه زن از چه اموالی ارث می برد مسئله متفاوتی است که نیاز به بررسی دارد. مرد از تمام اموال زن به هر شکلی که باشد ارث می‌برد اما زن طبق ماده 946: زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد و در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زوجه یک چهارم از همه اموال به ترتیب یاد شده خواهد بود.

    پس زن به هیچ وجه از عین اموال غیرمنقول ارث نمی‌برد و فقط از قیمت آنها ارث می‌برد. همچنین درصورتی که مرد بیش از یک زن داشته باشد، حتی اگر یک نفر از آنها صاحب فرزند باشد، نصاب یک هشتم بین آنها به تساوی تقسیم می‌شود و نه یک چهارم. یعنی اینگونه نیست که هریک از زنان جداگانه یک هشتم و یا یک چهارم ارث ببرند

    وکیل ارث

    موانع ارث در قانون

    در ادامه بحث مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه باید گفت که در این میان اتفاقاتی ممکن است رخ دهد که مانع از ارث بردن اشخاص شود. به عنوان مثال می‌توان این موارد را نام برد: قتل؛ یعنی شخصی مورث خود را عمدا بکشد. کفر؛ یعنی اگر شخص مسلمان باشد و ورثه او کافر باشند مالی به این اشخاص تعلق نمی‌گیرد. لعان؛ زمانی اتفاق می‌افتد که زوج به زوجه خودش نسبت زنا بدهد یا اینکه اگر زوجه از او فرزندی به دنیا آورده است مرد نسبتش را با این فرزند نفی کند. در اینجا مرد نزد قاضی چهار بار قسم می‌خورد که ادعای او درست است و بار پنجم بر خود لعنت می‌فرستد اگر که دروغگو باشد. این مراحل را زن هم انجام می‌دهد با این تفاوت که زن چهار بار قسم می‌خورد که ادعای گفته شده از سمت مرد دروغ است و بار پنجم می‌گوید که لعنت خدا بر من اگر مرد راست گفته باشد.

    پس دانستیم که موضوع مهم دیگری که باید در بحث مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه بدانیم، بحث موانع ارث است. این موارد قتل، کفر و لعان هستند.

    نکته مهم دیگر در بحث مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه این است که اگر بین وراث غایب مفقودالاثری باشد باید سایرین سهم او را کنار بگذارند. این مطلب در ماده 879 بیان شده است. طبق این ماده: اگر بین وراث، غایب مفقودالاثری باشد سهم او کنار گذارده می‌شود تا حال او معلوم شود. در صورتی که محقق گردد قبل از مورث مرده است حصه‌ی او به سایر وراث بر می‌گردد والا به خود او یا به ورثه او می‌رسد.

    نکته دیگر وجود جنین است. قاعده در اینجا این است که اگر جنین مانع ارث بردن سایرین میشد، باید از تقسیم دست نگاه داشت. اما اگر مانع ارث بردن بقیه نمیشد باید به اندازه حصه دو پسر برای وی کنار بگذارند تا وضعیتش معلوم شود. مراحل مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه برای سایرین مانند قاعده کلی است.

    نکته دیگری که حتما به گوشتان خورده است این است که سهم مردان در قانون و شرع ما دو برابر زنان است.

    نحوه مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه

    همانطور که در مبحث قبل گفته شد هر یک از وراث حصه معینی را طبق قانون ارث می‌برند. البته برای تصرف و انتقال این اموال به وراث باید انحصار وراثت صورت گیرد. پس اولین مرحله در موضوع مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه اخذ گواهی انحصار وراثت است. این عمل به‌واسطه شورای حل اختلاف انجام می‌شود و باید در شعبه‌ای که فرد متوفی در آن حوزه سکونت داشته طرح شود.

    نکته مهم در اینجا این است که ورثه باید بدانند پیش از تصرف در اموال باید دیونی که بر گردن متوفی است را بپردازند. زیرا در غیر این صورت اجازه تصرف در اموال متوفی را ندارند. نکته بسیار مهم در اینجا این است که مهریه زوجه جزء دیون متوفی می‌باشد و لذا باید قبل از تقسیم ترکه پرداخت شود. بهتر است در این موارد از بهترین وکیل ارث و وصیت استفاده کنید. بهترین وکیل ارث و وصیت کسی است که در این زمینه تخصص، مهارت و تجربه کافی را داشته باشد و اختصاصاً در این زمینه مشغول باشد.

    حال لازم است تا با نحوه مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه بیشتر آشنا شویم.

    نحوه مطالبه سهم‌الارث و مراحل مطالبه سهم‌الارث بدین شرح است:

    برای طی کردن مراحل مطالبه ارث در گام اول باید به اداره ثبت احوال رجوع شود و فوت شخص در سامانه ثبت شود تا شناسنامه وی باطل شود. در اینجا گواهی فوت را دریافت کرده و به شورای حل اختلاف برای دریافت گواهی انحصار وراثت مراجعه می‌شود.

    باید گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف دریافت نمایید. در اینجا باید آگهی حصر وراثت در روزنامه منتشر شود تا اگر اشخاص از متوفی طلبی دارند یا به او بدهی دارند و یا اینکه وصیت نامه‌ای از شخص در دست آنها موجود است آن را به مراجع قضایی ارائه دهند.

    در نظر داشته باشید که اگر ورثه با یکدیگر اختلاف نداشته باشند ترکه را بین خود تقسیم می‌کنند و یا به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنند. اما اگر یکی از ورثه محجور بود حتماً باید امر تقسیم ترکه به دادگاه ارجاع شود. لازم است بدانید که پس از پرداخت دیون و به جا ماندن ترکه وراث می‌توانند این ترکه را قبول یا رد کند.

    در اینجا پس از پرداخت دیون و دریافت طلب‌های شخص متوفی ترکه خالص باقی می‌ماند که متعلق به وراث است. این ترکه سپس مطابق با مقررات ذکر شده برای هر شخص، بین آنها تقسیم می‌شود.

    مدارک لازم جهت تقسیم ترکه عبارت است از:

    • درخواست تقسیم همراه با مشخصات درخواست دهنده
    • گواهی انحصار وراثت
    • صورت اموال در صورتی که تحریر نشده باشند

    فرم درخواست مشاوره

    لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

    چگونگی طرح دعاوی ارث و وصیت در صورت اختلاف

    اما لازم است تا در رابطه با چگونگی طرح دعاوی ارث و وصیت نیز نکاتی را بیان کنیم. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که تقسیم ترکه با مطالبه سهم‌الارث متفاوت است. زیرا برای طرح دعوا در این زمینه و مطالبه سهم‌الارث دادگاهی صالح است که آخرین اقامتگاه دائمی متوفی در آن حوزه باشد و اگر این اقامتگاه معین نبود دادگاه آخرین محل سکونت او صالح است. اگر شخص اصلاً در ایران نباشد دادگاهی که مال غیرمنقول در آن واقع است دادگاه صالح می باشد.

    در زمینه مطالبه سهم‌الارث و چگونگی تقسیم ترکه همیشه ممکن است تا اختلافاتی بین وراث حاصل شود. بهترین راه پیشگیری از چنین مشکلاتی تنظیم یک وصیت‌نامه قانونی توسط خود مورث پیش از مرگ است. اما گاهی این وصیت‌نامه وجود ندارد و لذا باید با چگونگی طرح دعاوی ارث و وصیت آشنایی داشته باشیم.

    اختلاف معمولا در جایی ظاهر می شود که پس از فوت شخص، عده ای از وراث بدون اجازه سایرین در مال غیرمنقول وی سکونت می‌کنند. یا اینکه از مال منقول وی همچنان بدون اجازه دیگران بهره می‌برند. همچنین ممکن است در بین وراث افراد محجور و غایبی هم باشد که باید حتما توسط دادگاه مشکل حل شود. مشکل دیگر در بحث فروش است که ممکن است عده‌ای از وارثین با دیگران همکاری نکنند. در اینجا و در نهایت اختلافاتی حاصل می‌شود که باید حل شود.

    راه حل این مشکل همانطور که گفته شد اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف است. پس از این وراث می‌توانند از طریق ارائه دادخواست تقسیم ترکه، تحریر ترکه و مهر و موم ترکه مسائل و مشکلات خود را در شورای حل اختلاف رفع کنند و نگرانی از بابت سوءاستفاده وراث دیگر نداشته باشند.

    آخرین تغییرات در قوانین مالیات ارث

    قوانین مالیات ارث یکی از آخرین تغییرات قوانین ارث و وصیت است. آخرین تغییر در این زمینه مربوط به سال ۱۳۹۵ است. اشخاصی که پیش از سال ۱۳۹۵ فوت کردند طبق قانون قبلی در ابتدا باید تمام اموال باقی مانده آنها ارزش گذاری می شد و سپس دیون وی پرداخت می شد. در نهایت میزان مالیات هر شخص طبق قانون تعیین می گردید. اما از سال ۱۳۹۵ به بعد پس از دسته بندی اموال به جا مانده بر اساس طبقه وراثی که وجود دارند، مالیات به آنها تعلق می‌گیرد. همان طور که گفتیم طبقه وراث به سه دسته تقسیم می شدند که عبارت بودند از:

    1. پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.
    2. اجداد و برادر و خواهر و اولاد آن‌ها.
    3. اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آن‌ها. طبق ماده 17 قانون جدید طبقه اول کمترین مالیات و طبقه آخر بیشترین مالیات را می‌پردازند.
    4.5/5 - (12 امتیاز)

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    درباره نویسنده

    پیمایش به بالا