موسسه حقوقی وکیل آتی

جهت دریافت مشاوره پس از پرداخت تنها 89 هزار تومان با شماره 02191309276 تماس بگیرید تماس بگیرید

جرم جعل سند از 0 تا 100

جرم جعل سند

امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی صفر تا صد جرم جعل سند و معرفی بهترین وکیل جعل در تهران بپردازیم.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مقدمه

    امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی صفر تا صد جرم جعل اسناد و معرفی بهترین وکیل جعل در تهران بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. در ابتدا لازم است تا نگاهی بر مفهوم جعل داشته باشیم و سپس وارد مباحث اصلی شویم. واژه‌ی جعل را از نظر لغوی می‌توان مترادف با منقلب کردن و دگرگون کردن دانست. بررسی جرم جعل به شدت واجد اهمیت است. زیرا این جرم می‌تواند مقدمه‌ای برای ارتکاب جرایم دیگر باشد. با توجه به آن‌چه که در قانون مجازات اسلامی در خصوص این جرم داریم دست بردن در اسناد، نوشته‌ها، مهر و… را می‌توان مصادیقی از جعل دانست.

    ب ماده‌ی ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات در خصوص جرم جعل اسناد این چنین بیان می‌دارد که: «جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.» در واقع همان‌طور که از متن ماده بر‌می‌آید اگر کسی قصد داشته باشد که به دیگری ضرر برساند و در همین راستا مفاد یک سند را تحریف کند یا آن‌ها را به صورت متقلبانه تغییر دهد مرتکب جرم جعل است.

    جعل با محوریت عنصر روانی

    برای اینکه عنصر روانی را در جرم جعل اسناد محرز بدانیم لازم است که دو شرط وجود داشته باشند. یک شرط این است که قصد تغییر دادن احراز شود و شرط دوم هم این است که فرد بخواهد طرف مقابل را فریب دهد. در واقع قصدی که جهت فریب دیگری دارد باید احراز گردد. این که شخص جعل کننده یا به اصطلاح حقوقی شخص جاعل سودی از این جعل عایدش بشود یا نشود، در تحقق مجرمیت او شرط نیست. در خصوص جعل سند تا حدی آن‌چه که لازم بود را بیان کردیم. اکنون جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که جعل سند را می توان به دو شکل جعل مادی و جعل معنوی انجام داد. برای اینکه تفاوت جعل مادی و معنوی را بدانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

    تفاوت جعل مادی و معنوی

    گاهی اوقات فرد جاعل حین انجام عملیات جرم جعل اسناد، ظاهر سند را دچار تغییر و تحول می‌کند. برای مثال ممکن است از شیوه‌ی برش دادن یا تراش دادن استفاده کند. بنابراین در صورتی که در مدرک یا سند مربوطه از لحاظ فیزیکی تغییراتی ایجاد شود می‌توان گفت که جعل مادی اتفاق افتاده است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه کسی مادی بودن جرم جعل را می‌تواند تشخیص دهد. برای تشخیص مادی بودن جرم جعل پرونده به کارشناسان مربوطه ارجاع می‌شود. اما در مقابل جعل مادی، با نوع دیگری از جعل تحت عنوان جعل معنوی رو به رو هستیم.

    ، زمانی که جاعل می‌خواهد به قصد ضرر رساندن به دیگری تغییر و تحولی در سند یا مدرک مدنظرش ایجاد کند اما این تغییر و تحول اثر مادی یا خارجی با خود به همراه نداشته باشد می‌گوییم که جعل از نوع معنوی بوده است. حال که تا اینجای مطلب با ما همراه باشید جا دارد که توضیح مختصری در خصوص تفاوت جعل و تزویر ارائه کنیم. به لحاظ لغوی همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم جعل مترادف با تغییر و تحول ایجاد کردن و دگرگون کردن است. تزویر را هم می‌توان به معنی تقلب کردن یا چیزی را خلاف واقع نشان دادن معنی کرد‌. اما در بسیاری از موارد این دو واژه در کنار یکدیگر استعمال می‌شوند. اکثر حقوقدانان بر این باور هستند که در حقوق جزا و مباحث مرتبط با جعل هر کجا که این دو واژه در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته اند، می‌توان آن‌ها را به یک معنا دانست.

    مصادیق قانونی جرم جعل اسناد

    در بحث‌های پیشین  به متن ماده‌ی ۵۲۳ اشاره کردیم‌. اینک جا دارد مصادیقی که در متن قانون به عنوان مصادیق جرم جعل تلقی می‌شوند را بررسی کنیم. یکی از مصادیق بارز جعل این است که جاعل سند یا نوشته‌ای را بسازد. این سند یا نوشته می‌تواند به صورت رسمی یا غیر رسمی باشد‌. تراشیدن یا خراشیدن مصداق دیگری از عملیات جرم جعل است که به وسیله‌ی اجسام برنده و تیز به انجام می‌رسد. در انجام جعل به شیوه‌ی تراشیدن یا خراشیدن، یک حرف، واژه، جمله و… از روی سند محو می‌شود. قلم بردن نیز ابزاری برای ارتکاب جرم جعل است. منظور این است که با قلم بردن روی متن خط بکشیم‌. راه دیگر جعل سند و مدرک الحاق کردن است. همان طور که از ظاهر این واژه مشخص است می‌توان با اضافه کردن عدد، رقم، حرف و هر چیز دیگری به سند یا مدرک آن را مورد جعل قرار داد.

    فرم درخواست مشاوره

    لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

    مصادیق جرم جعل اسناد

    . اگر بر روی سند نوشته‌ای باشد و آن را با وسایل لازم محو کنند می‌گویند جعل واقع شده است. این کار را می‌توان با پاک‌کن یا غلط‌گیر یا هر وسیله‌ی دیگری انجام داد. یکی از راه‌های جعل، اثبات است. شاید این شیوه از جعل خیلی برایتان نام آشنا نباشد. در واقع زمانی می‌توان گفت که جرم جعل از این طریق رخ داده است که فرد جاعل سندی که باطل شده است را از بطلان در بیاورد. مثلا اگر جهت بطلان روی سند منگنه خورده است شخص جاعل به صورت کاملا حرفه‌ای آثار آن را پاک کند.

     یکی دیگر از مصادیق جرم جعل اسناد که این روزها به وفور شاهد انجام آن هستیم دستکاری کردن تاریخ مدارک مختلف و اسناد است. با دست بردن در تاریخ اسناد و مدارک زمینه‌ی انجام بسیاری از جرایم دیگر فراهم می‌شود. گاهی ممکن است مهر دیگری را بدون اینکه از او اجازه بگیریم استفاده کنیم. این‌مورد را هم می‌توان مصداق ارتکاب جعل دانست. گاهی اوقات یک نوشته به سند یا نوشته‌ی دیگری به صورت غیرقانونی و خلاف واقع الصاق می‌شود‌. در چنین شرایطی سند را می‌توان مجعول تلقی کرد.

    جرم جعل با محوریت عنصر مادی این جرم

    اینک عنصر مادی را در بحث  جرم جعل بررسی می‌کنیم. در خصوص جرم جعل با توجه به گستردگی مواد پیرامون این جرم با عناوین فرعی مختلفی مواجه هستیم. هر کدام از این عناوین فرعی که جرم جعل اسناد محسوب می‌شوند رفتار فیزیکی خاص خودشان را به همراه دارند‌. مواد ۵۲۴ و ۵۲۵ قانون مجازات به جعل احکام، امضاها، فرامین یا دستخط مقام رهبری، روسای سه قوه‌ی کشور و سایر مقامات اشاره کرده است. در ماده‌ی ۵۲۴ این عبارت را می‌بینیم که: «هر کس احکام یا امضاء یا مهر یا فرمان یا دستخط مقام رهبری و یا روسای سه قوه را به اعتبار مقام آنان جعل کند یا با علم به جعل یا‌ تزویر استعمال نماید به حبس از سه تا پانزده سال محکوم خواهد شد.»

    ارکان ضروری جرم جعل در قانون مجازات اسلامی

    عناصر قانونی در بحث  جرم جعل اسناد را می‌توان مواد ۵۲۳ تا ۵۴۲ قانون مجازات اسلامی دانست. عنصر معنوی جرم جعل نیز قصد تقلب داشتن و ضرر رساندن به دیگری است. این کار باید کاملا عالمانه و عامدانه توسط مرتکب انجام شود. در رکن مادی جرم جعل مواردی را به عنوان شرایط تشکیل دهنده‌ی جرم در نظر می‌گیریم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اولین شرط، مربوط به موضوع جرم جعل است. زمانی می‌توانیم بگوییم جرم محقق شده است که موارد مصرح در مواد ۵۲۳ تا ۵۲۴ قانون مجازات به عنوان موضوع جرم قرار بگیرند‌. این موضوع می‌تواند سند، مدرک، نوشته، مهر یا هر چیز دیگری که پیش از این به آن اشاره کردیم باشد. جرم جعل سند را نمی‌توان نسبت به مدارک و اسنادی که خودشان جعلی محسوب می‌شوند، محقق دانست‌. بنابراین اسنادی که مورد جرم جعل قرار می‌گیرند اسناد غیر جعلی و اصیل هستند. نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که جرم جعل نسبت به اسنادی که کپی شده باشند، صادق نیست.

    در ماده‌ی ۵۲۵ آمده است که: اگر کسی هر کدام از اشیایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را جعل کند یا آن‌ها را با علم به جعلی بودن استفاده کند، هم باید جبران خسارت کند و هم اینکه محکوم به حبس از ۱سال تا ۱۰ سال خواهد شد. این موارد در قانون این چنین بیان شده اند:

    • احکام یا امضاء یا مهر یا دستخط معاون اول رئیس جمهور یا وزراء یا مهر یا امضای اعضای شورای نگهبان یا نمایندگان مجلس شورای‌ اسلامی یا مجلس خبرگان یا قضات یا یکی از روسا یا کارمندان و مسئولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان.
    • مهر یا تمبر یا علامت یکی از شرکتها یا موسسات یا ادارات دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی.
    •  احکام دادگاه‌ها یا اسناد یا حواله‌های صادره از خزانه دولتی.
    • منگنه یا علامتی که برای تعیین عیار طلا یا نقره بکار می‌رود.
    •  اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات‌های قبول شده از طرف بانکها یا چکهای صادره از طرف بانکها و سایر اسناد‌ تعهدآور بانکی.

    جعل اسناد رسمی و غیر رسمی

    جعل اسناد رسمی و غیر رسمی در مواد مختلفی از قانون مجازات مورد اشاره قرار گرفته است. برای مثال ماده ی ۵۳۶ به جعل اسناد غیر رسمی اشاره می‌کند و مجازات جعل این اسناد را حبس و جزای نقدی می‌داند. لازم به ذکر است که در هر حال جبران خسارات وارده باید به عمل بیاید. میزان حبس اشاره شده در این ماده از ۶ ماه تا ۲ سال است. در ماده‌ی ۵۳۲ و ۵۳۳ قانون مجازات هم جعل اسناد رسمی مورد توجه قانونگذار واقع شده است. مجازات جعل اسناد رسمی توسط کارمندان و مسئولان دولتی در زمان اجرای وظایفشان ۱ تا ۵ سال حبس یا جزای نقدی است. همچنین برای این افراد مجازات های اداری نیز در نظر گرفته می‌شود. با وجود آن چه تاکنون مطرح کردیم حتما متوجه پیچیدگی‌های پرونده‌های مربوطه شده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم در این راستا از بهترین وکیل جعل در تهران کمک بگیرد. با ما در تماس باشید.

    درباره نویسنده

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیمایش به بالا